Στην ολομέλεια η συζήτηση για τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας – Αντιπαράθεση ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ

95

Κράτος – Εκκλησία: Συνεχίζεται για δεύτερη μέρα στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για την αναθεώρηση του συντάγματος, στον απόηχο των αντιδράσεων που έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης να αποσύρει τελικά από την αναθεώρηση του ποινικού κώδικα την διάταξη που επανέφερε τις ποινές για την καθύβριση των Θείων.

Στο επίκεντρο της σημερινής συνεδρίασης είναι οι σχέσεις κράτους – εκκλησίας, ο πολιτικός όρκος, τα ατομικά, εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα, η προστασία της οικογένειας και η καθιέρωση ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που είναι πρόταση της ΝΔ.

Μιλώντας στην Ολομέλεια ο γενικός εισηγητής της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας απέρριψε τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για διαχωρισμό κράτους εκκλησίας, τονίζοντας ότι οι όποιες ελευθερίες επικαλείται ο ΣΥΡΙΖΑ, καλύπτονται επαρκώς από το υπάρχον Σύνταγμα.

Απορρίπτοντας τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 3, αντέτεινε ότι η προσπάθεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης για προσθήκη της φράσης «η πολιτεία έχει θρησκευτική ουδετερότητα», γίνεται, όχι γιατί επιβάλλεται από τη φύση των ιστορικών πραγμάτων, αλλά γιατί θέλει να εμφανιστεί ότι αγωνίστηκε και πέτυχε τον χωρισμό κράτους εκκλησίας. «Είναι ένα μόνιμο ιδεολογικό αφήγημα όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και άλλων πολιτικών δυνάμεων», πρόσθεσε.

Ο κ. Τζαβάρας επέμεινε ότι το άρθρο 3 είναι απόλυτα αποσαφηνισμένο και δεν δημιουργεί καθεστώς σύγχυσης μεταξύ των θεσμών του κράτους και της εκκλησίας. «Το άρθρο είναι συνταγματικά επαρκές, οι σχέσεις κράτους εκκλησίας είναι ρυθμισμένες. Το Σύνταγμα του 1975 έλυσε όλα τα προβλήματα αναφορικά με τις σχέσεις κράτους εκκλησίας με τρόπο που σήμερα κανένας δεν έχει το δικαίωμα να μιλά για απόκλιση της κοσμικότητας του κράτους», υποστήριξε και πρόσθεσε: «Όταν υπάρχει το άρθρο 13 δεν αφήνει καμία αμφιβολία πως πρέπει τα πράγματα να εξακολουθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση, γιατί υπάρχει το απαραβίαστο της ανεξιθρησκίας υπό την εγγύηση του ελληνικού κράτους».

Ο Γιώργος Κατρούγκαλος

«Αυτό που συμφωνήσαμε χθες είναι ότι η αναθεώρηση είναι η ύψιστη στιγμή της πολιτικής. Εξ ορισμού σημαίνει σύγκρουση συμφερόντων και ιδεών», αντέτεινε από τη πλευρά του ο κ. Κατρούγκαλος . Ο κ. Κατρούγκαλος επανέλαβε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να είναι ξεχωριστοί οι ρόλοι Εκκλησίας και Κράτους και αναρωτήθηκε γιατί θα πρέπει να υπάρχει «αυτός ο εναγκαλισμός της Εκκλησίας από το Κράτος», φέρνοντας ως παράδειγμα την εκλογή Αρχιεπισκόπου, όπου είναι έφορος και κρίνει τις τυχόν ενστάσεις ο εκάστοτε υπουργός Παιδείας.

«Όλα αυτά τα πράγματα είναι παράλογα. Δεν έχει καμία σχέση η κρατική εξουσία με το πνευματικό έργο της Εκκλησίας και θα πρέπει, όπως γίνεται παντού στον κόσμο, αυτά τα πράγματα να είναι ξεχωριστά», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σήμερα συζητούνται δύο θεματικές ενότητες αναθεωρητέων διατάξεων.

Η πρώτη ενότητα είναι :

-Σχέσεις κράτους εκκλησίας (άρθρο 3 παρ. 1,2,3, και εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης)

-Θρησκευτική ελευθερία ( άρθρο 13 παρ. 5)

-Εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, όρκος, (άρθρο 33 παρ. 2)

-Όρκος βουλευτών (άρθρο 59 παρ. 1 και 2)

Η δεύτερη θεματική ενότητα αφορά:

-Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσωπική ελευθερία (άρθρο 5 παρ. 2)

-Προστασία οικογένειας, γάμου, μητρότητας και παιδικής ηλικίας, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες (άρθρο 21 παρ. 1 και 3 και προσθήκη παραγράφου 7)

-Προστασία της εργασίας (άρθρο 22 παρ. 1,2,4,5)

-Αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου, προστασία θεμελιωδών δικαιωμάτων (άρθρο 25 παρ. 3)

Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί με τις ψηφοφορίες που θα πραγματοποιηθούν στις 25 Νοεμβρίου.

Σημειώνεται ότι τα συγκεκριμένα άρθρα στην προηγούμενη προτείνουσα αναθεωρητική Βουλή, είχαν λάβει λίγο πάνω από 151 ψήφους, και έτσι για να ενταχθούν στον συνταγματικό χάρτη της χώρας οι αλλαγές, χρειάζεται από τη παρούσα αναθεωρητική Βουλή να υπερψηφιστούν από 180 βουλευτές.

Το άρθρο 3

Τι προβλέπει όμως το επίμαχο άρθρο; Σύμφωνα με την τρέχουσα διατύπωση, προβλέπονται τα εξής:

«1. Eπικρατούσα θρησκεία στην Eλλάδα είναι η θρησκεία της Aνατολικής Oρθόδοξης Eκκλησίας του Xριστού. H Oρθόδοξη Eκκλησία της Eλλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Kύριο ημών Iησού Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Eκκλησία του Xριστού τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις.

Eίναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Iερά Σύνοδο των εν ενεργεία Aρχιερέων και από τη Διαρκή Iερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Kαταστατικός Xάρτης της Eκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Tόμου της κθ΄ (29) Iουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.

Tο εκκλησιαστικό καθεστώς που υπάρχει σε ορισμένες περιοχές του Kράτους δεν αντίκειται στις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου.

Tο κείμενο της Aγίας Γραφής τηρείται αναλλοίωτο. H επίσημη μετάφρασή του σε άλλο γλωσσικό τύπο απαγορεύεται χωρίς την έγκριση της Aυτοκέφαλης Eκκλησίας της Eλλάδας και της Mεγάλης του Xριστού Eκκλησίας στην Kωνσταντινούπολη».

orthodoxianewsagency.gr