Νέα Υόρκη: Δυο Αγιορείτες αγιογράφοι έπιασαν δουλειά στο «σημείο μηδέν»

249

Δυο αγιορείτες αγιογράφοι έπιασαν δουλειά στη Νέα Υόρκη για να εικονογραφήσουν το εσωτερικό του νεότευκτου ναού του Αγίου Νικολάου…

ο οποίος κατασκευάστηκε στο «σημείο μηδέν» στο Μανχάταν, όπου βρισκόταν και ο πρώτος ναός που καταστράφηκε με την πτώση του Νότιου Πύργου του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου από το τρομοκρατικό χτύπημα της Αλ Κάιντα.

Οι Αγιορείτες πατέρες Λουκάς και Παχώμιος από την Ιερά Μονή Ξενοφώντος έχουν αναλάβει το σημαντικό και επίπονο έργο της αγιογράφησης του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης.

Στον Άγιο Νικόλαο, που η ολοκλήρωσή του βρίσκεται στην τελική πλέον ευθεία κατέφθασαν πριν λίγες μέρες από τη μόνη Ξενοφώντος του Αγίου Όρους, στη Νέα Υόρκη, οι μοναχοί αγιογράφοι Λουκάς, ο οποίος ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους καλλιτέχνες-αγιογράφους, και Παχώμιος. Η θεματολογία που θα αντικρίσει ο επισκέπτης, συνδέεται άρρηκτα με την τοποθεσία και την ιστορία της εκκλησίας-κενοτάφιο που σχεδίασε ο Καλατράβα, και που θα μοιάζει τη νύχτα σαν να φωτίζεται εσωτερικά, από 1000 κεριά…

«Γίνονται σε μουσαμάδες οι αγιογραφίες. Πρέπει εμείς να τα έχουμε έτοιμα και να πάμε να τα τοποθετήσουμε», είπε ο πατέρας Λουκάς. Στην αγιογραφία που έχει φτιάξε ο πατέρας Λουκάς, ο πατριάρχης παραδίδει το νέο ναό, στα χέρια του Αγίου Νικολάου. «Είναι μια συμβολική παράσταση. Μου πήρε περίπου ένα μήνα να το φτιάξω. Η τοιχογραφία επιδέχεται μια πιο σύντομη επεξεργασία των χρωμάτων. Έχω πάει άλλες δύο φορές στη Νέα Υόρκη, για να μετρήσουμε το χώρο, να συνεννοηθούμε τι θέματα θα μπουν, πώς θα μπουν, με τι χρώματα θα δουλέψουμε, ποια θα είναι η ατμόσφαιρα του ναού αυτού», πρόσθεσε.

Ο ναός έρχεται να αποτελέσει ταυτόχρονα μνημείο ανεξιθρησκίας και σύμβολο κόντρα στη μισαλλοδοξία, διαθέτοντας ειδικό κέντρο όπου οι πιστοί άλλων θρησκειών και δογμάτων θα μπορούν να προσεύχονται και να τιμούν τη μνήμη των ανθρώπων που χάθηκαν στην επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου. Η ανακατασκευή του ναού, όμως, αποδείχθηκε ιδιαίτερα δύσκολη και περίπλοκη υπόθεση, αφού χρειάστηκε η παρέμβαση του πρώην κυβερνήτη της Νέας Υόρκης Αντριου Κουόμο για να εξασφαλιστεί τελικά ο χώρος από τη λιμενική αρχή. Ο αρχικός ναός βρισκόταν στη Cedar Street 155, που πλέον είναι τμήμα ενός νέου πάρκου.

Ποιός είναι ο αγιογράφος Λουκάς

Ο µοναχός Λουκάς Ξενοφωντινός είναι ένας από τους σπουδαιότερους σύγχρονους αγιογράφους, το έργο του οποίου διαπνέεται από θεολογικούς προβληµατισµούς και ανησυχίες, που διαµορφώνουν παράλληλα και την καλλιτεχνική του ταυτότητα. Γεννήθηκε στη Λάρισα, σπούδασε µαθηµατικός, αλλά σε αυτήν την πόλη ο π. Λουκάς ονειρεύεται και συγκεντρώνει, χωρίς να το γνωρίζει, το «λίπασµα» της µελλοντικής του εξέλιξης. «Από µικρό παιδί, από τότε που θυµάµαι τον εαυτό µου, ζωγράφιζα.

Το γεγονός ότι σπούδασα µαθηµατικός θα µπορούσα να πω ότι έχει µέσα του το στοιχείο της αναπαράστασης αλλά και το στοιχείο της µεθοδικότητας που είναι βασικό για την τέχνη, και αυτό µε βοήθησε αρκετά» είχε πει παλιότερα σε συνέντευξή του στο «Εθνος της Κυριακής».

Κληρονόµησε την καλλιτεχνική φλέβα από τους γονείς του, παρότι ο πατέρας του ήταν µηχανικός και η µητέρα του µοδίστρα. «Τους άρεσε να ζωγραφίζουν, ενώ η µητέρα του, – όπως λέει µε συγκίνηση – είχε φοβερό ταλέντο στο κέντηµα. ∆εν αντέγραφε, δηµιουργούσε δικά της σχέδια και κάθε φορά που τα έβλεπα µε εντυπωσίαζαν». Οσο για το πώς µπήκαν ο µοναχισµός και η αγιογραφία στη ζωή του φαίνεται πως η µοίρα του ήταν προκαθορισµένη.

Αν και κράτησε τα πρώτα πινέλα ζωγραφικής στην ηλικία των 10 ετών, καθοριστικό ρόλο για την πορεία του στους χώρους της µοναχικής πολιτείας του Αγίου Ορους έπαιξε η επιλογή του αδελφού του -π. Σεραφείµ- να γίνει µοναχός στη Μονή Ξενοφώντος. Οι µεταφυσικές του αναζητήσεις, το ταλέντο του στην αγιογραφία, οι συζητήσεις µε τον αδελφό του, η γνωριµία του µε τον γέροντα στο µοναστήρι «έδιωξαν» κάθε σύννεφο αµφιβολίας και ο π. Λουκάς άφησε το φως του µοναχισµού να µπει στη ζωή του.

Οι παλαιές τοιχογραφίες του Πανσελήνου και του Θεοφάνους (14ος-16ος αιώνας) έγιναν το σχολείο του και τον βοήθησαν να εντρυφήσει στα µυστικά της τέχνης της αγιογραφίας, αλλά του έδωσαν και την ώθηση να ανοίξει τα φτερά του και να δηµιουργήσει τη δική του… σχολή.

Μέχρι σήµερα ο π. Λουκάς και η Ξενοφωντινή αδελφότητα έχουν ιστορήσει το νέο καθολικό της Μονής Ξενοφώντος, την αγιογράφηση του κυρίως ναού της γυναικείας Μονής του Τιµίου Προδρόµου Ακριτοχωρίου Σιδηροκάστρου, την τράπεζα της Μονής Ιβήρων, την αγιογράφηση του καθολικού της Σιµωνόπετρας, την τράπεζα της Μονής Παντοκράτορος.

Η φήµη του π. Λουκά και του αγιογραφικού του εργαστηρίου εκτείνεται και εκτός Ελλάδος, καθώς του έχει ανατεθεί η αγιογράφηση του Ναού των Αγίων Αποστόλων στο Λονδίνο, κατά την έκθεση παλαιών εικόνων του Αγίου Ορους στο Παρίσι παρέδωσε µαθήµατα αγιογραφίας στο Petit Palace, ενώ αυτόν τον καιρό αγιογραφεί επίσης τις τοιχογραφίες και τις φορητές εικόνες του Ιερού Ναού του Αγ. Νικολάου στο Μανχάταν, στο «Σηµείο Μηδέν».

Οι φορητές εικόνες που αγιογραφεί έχουν αποσταλεί σε όλο τον κόσµο. Μία από αυτές είναι και η εικόνα της Παναγίας της Πορταΐτισσας της Ιεράς Μονής Ιβήρων, για την οποία δέχθηκε αίτηµα από την Εκκλησία της Ρωσίας να αγιογραφηθεί ξανά, καθώς η εικόνα βρισκόταν στην είσοδο του Κρεµλίνου.

Της Εύρης Τσουμής – makthes.gr