Συνεχίζεται η διαδικασία παρασκευής του Αγίου Μύρου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο (ΒΙΝΤΕΟ)

346

: Συνεχίστηκε σήμερα Μεγάλη Τρίτη στο Μυροφυλάκιο στο Φανάρι η διαδικασία παρασκευής του Αγίου Μύρου.

Μετά την Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία στην οποία χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Πάφου κ. Γεώργιος, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος μαζί με τους Μητροπολίτες και τον κλήρο μετέβησαν στον χώρο όπου πραγματοποιείται η έψηση του Αγίου Μύρου όπου έψαλλαν τη Μικρή Παράκληση στην Υπεραγία Θεοτόκο.

Κατόπιν μνημονεύτηκαν τα ονόματα όλων όσων συνεισέφεραν σε είδη, χρήματα ή προσωπική εργασία για να παρασκευασθεί το Άγιο Μύρο. Στη συνέχεια ο Πατριάρχης ρίχνει στους λέβητες έλαιο, οίνο και τα υπόλοιπα αρώματα και άνθηκι αρχίζει ξανά την ανάγνωση των Ευαγγελίων, που εξακολουθεί κατά την τάξη της προηγουμένης, ενώ οι μυρεψοί, οι κληρικοί και οι πιστοί αναδεύουν το παρασκεύασμα.

Οι μαθητές της Πατριαρχικής Μεγάλης του Γένους Σχολής συνοδευμόμενοι από τους εκπαιδευτικούς τους, παραβρέθηκαν στους χώρους του Οικουμενικού Πατριαρχείου, με σκοπό να πληροφορηθούν για τον τρόπο με τον οποίο παρασκευάζεται το Άγιο Μύρο.

Τους μαθητές προϋπάντησε ο χημικός της Σχολής, Νικόλαος Σαρηγιαννίδης, ο οποίος έλαβε μέρος στην διαδικασία παρασκευής και έψησης του Αγίου Μύρου.

Χθες στο τέλος της Θείας Λειτουργίας των Προηγιασμένων Δώρων ο Παναγιώτατος μετέβη εν πομπή στο Κουβούκλιο παρασκευής και εψήσεως του Αγίου Μύρου, παρουσία των Αρχιερέων, της Πατριαρχικής Αυλής, και πιστών, όπου τέλεσε τον Αγιασμό, με τον οποίο ράντισε και αγίασε τους λέβητες. Στη συνέχεια ανέγνωσε την ειδική ευχή για την έναρξη της διαδικασίας παρασκευής του Αγίου Μύρου και έριξε στους λέβητες ποσότητα ελαίου, οίνου, αρωμάτων και ανθέων, και ακολούθως άναψε την φωτιά για την έναρξη της εψήσεως. Αμέσως μετά, διάβασε το πρώτο κεφάλαιο από το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο.

Ακολούθως, Αρχιερείς και κληρικοί συνέχισαν, διαδοχικά, την ανάγνωση κεφαλαίων από το Ιερό Ευαγγέλιο.

Τα υλικά που χρησιμοποιούνται

Τα 57 υλικά που αναφέρονται στον Πατριαρχικό Κατάλογο, κάποια από τα οποία είναι γνωστά στους πολλούς, ενώ κάποια ελάχιστοι τα γνωρίζουν, είναι τα εξής: έλαιον καθαρόν, οίνος στίφων μέλας, ανθόνερον αρίστης ποιότητας, ροδόσταμον αρίστης ποιότητας, μαστίχη καθαρή, μετζουβί ή κόμμι ευώδες, άμωμον, ξυλαλόη μαβέρτη, πέπερι μακρό, κάρυα αρωματικά, φύλλος ινδικός, ξυλοκασία ήτοι αγγέλικα Βοεμίας, στύραξ υγρά, σμύρνα καθαρά, πέπερις, εχινάνθη, ξυλοβάλσαμον, άκορος ή κάλαμος ευώδης, ίρις φλωρεντινή, βάκχαρις ή αντ’ αυτής εμπερατόρια (σαφράν), αριστολοχία βέρα, καρποβάλσαμον ή κουβέβι, κύπερις, μυρισινόκοκκα, νάρδος κελτική, κασσία μέλαινα ή αντ’ αυτής κασκαρίλια όπερ εστί φλοιός αμπάρεως, βάλανος μυρεψική, καρδάμωμον μικρόν, καρυόφυλλα, κιννάμωμον, άσσαρον βέρον, μάκερος Ολλάνδας, τερέβινθος βενετική, ρετσίνη λευκή καθαρά, μυροβάλανον καθαρόν, σάμψυχος ή μαντζουράνα, λάδανος καθαρά, στάχυς νάρδου ινδικού, λίβανος λευκός, ζιγγίβερις λευκή, ζαρνάβας, τύλλις, ελένιον. Μετά την έψηση προστίθενται έλαιον κινναμώμου σειλάνικον, έλαιον καρυοφύλλων, μοσχοκαρυδέλαιον Ολλάνδας πηκτόν, βάλσαμον Μέκκας ήτοι βαλσαμέλαιον, ροδέλαιον ή έλαιον τριανταφύλλου, έλαιον μάκερις, έλαιον κίτρου, έλαιον καρποβαλσάμου, έλαιον σαμψύχου, έλαιον δάφνης, έλαιον δενδρολιβάνου, έλαιον νάρδου ή λεβάντας, μόσχος ινδικός και άμπαρι.

Πότε ξεκίνησε να παρασκευάζεται;

Υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες ότι υπήρχε ως επίσημη συνταγή από τον 8ο αιώνα, αλλά πιστεύουμε ότι προϋπήρχε. Δεν μπορούμε όμως να εμβαθύνουμε τόσο στις πηγές και να βρούμε την ρίζα από πότε ακριβώς υπήρχε. Ωστόσο, η παρασκευή (έψηση) του Αγίου Μύρου βασίζεται στην περιγραφή του Μωυσή στο Βιβλίο της Εξόδου (Έξοδος λ΄ 22-25), όπου αναφέρεται: «και συ λάβε ηδύσματα, το άνθος σμύρνης εκλεκτής […] έλαιον εξ ελαιών ειν και ποιήσεις αυτό έλαιον χρίσμα άγιον, μύρον μυρεψικόν τέχνη μυρεψού· έλαιον χρίσμα άγιον έσται». Η συνταγή που χρησιμοποιούμε σήμερα είναι αυτή που ακολουθείται από το 1836.

orthodoxianewsagency.gr